پژوهشگران و مدیران بزرگ آینده

!مهم یادگیری کامل است؛ چه بسا افرادی که نمره کامل دارند ولی یادگیری کامل ندارند

پژوهشگران و مدیران بزرگ آینده

!مهم یادگیری کامل است؛ چه بسا افرادی که نمره کامل دارند ولی یادگیری کامل ندارند

پیوندها

تحلیل تم: روش پیشنهادی برای مقاله شماره یک

سه شنبه, ۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵ ق.ظ

هوالعلیم

پژوهشگران بزرگ آینده

بااهدای سلام و احترام

اکنون که موضوع تحقیق را انتخاب کرده و بر اساس آن قسمت دیباچه را نوشته اید، نوبت این است که یک روش علمی برای گردآوری و تفسیر اطلاعات جدید و مورد نیاز تحقیق خود انتخاب کنید.اما با توجه به اینکه اکثر موضوعات انتخابی شما برای مقاله شماره یک، کیفی یا Qualitative است، لذا به این نتیجه رسیدیم که ابتدا روش تحلیل تم یا Theme Analysis را با هم مرور کنیم. کلمه تم یا Theme در زبان انگلیسی به معنی موضوع است. یعنی ما داریم از درون اطلاعات پراکنده و زیاد، موضوعات مختلفی را دسته بندی و استخراج می کنیم و این کار را چند مرحله تکرار می کنیم  تا از موضوعات بزرگ، به موضوعات قابل استفاده تر برسیم و پاسخ سوالات تحقیق خود را در بیاوریم. 

به زبان علمی به اینکار کدگذاری یا Coding می گویند.نگران نباشید! همه این موارد را سر کلاس با جزییات بیشتری می آموزیم و تمرین می کنیم. دقت کنید که استفاده از این روش اجباری نیست. اما با توجه به رویکردی که اکثر تحقیقات شما در نظر گرفته است، پیشنهاد می کنیم نهایتا روش تحلیل تم را به عنوان روش تحقیق مقاله شماره یک خود انتخاب نمایید مگر اینکه روش مناسب تری به استاد راهنما یا استاد مشاور خود پیشنهاد دهید.

از مهمترین دلایل پیشنهاد ما برای استفاده از  روش تحلیل تم، انعطاف کاربردی و سهولت بکارگیری آن  در گردآوری و تحلیل داده ها  است.

 این روش به عنوان یک روش کیفی معتبر، در استخراج و تحلیل و تصحیح چند باره داده ها روشی بسیار خوب است. 

کلارک و براون (2006) معتقدند «تحلیل تِم روشی برای تعیین، تحلیل و بیان الگو های (تِم­ها) موجود درون داده­ ها است. این روش در حداقل خود داده ­ها را سازماندهی و در قالب جزئیات توصیف می­کند. اما می تواند از این فراتر رفته و جنبه­ های مختلف موضوع پژوهش را تفسیر کند. رویکردهای کیفی بسیار متنوع، پیچیده، و ظریف هستند و تحلیل تِم بایستی به عنوان یک روش اساسی برای تحلیل کیفی در نظر گرفته شود. تحلیل تِم نخستین روش تحلیل کیفی است که محققان باید فرا بگیرند، زیرا این روش، مهارت­های اصلی که برای اجرای بسیاری از روش­های دیگر تحلیل کیفی لازم است را فراهم می­ آورد»

همچنین می دانیم ابزار مصاحبه عمیق  برای محقق در اخذ داده های عمیق  و سپس پیاده سازی و علامت گذاری چندباره آنها فراهم آورد.در روش تحلیل تم برای اینکه محقق با عمق و گستره محتوایی داده­ ها آشنا شود لازم است که خود را در آنها تا اندازه­ای غوطه ­ور سازد. غوطه­ ور شدن در داده­ها معمولاً شامل "بازخوانی مکرر داده­ ها" و خواندن داده­ ها به صورت فعال (یعنی جستجوی معانی و الگوها) است:

شکل(1)_تحلیل تم در یک نگاه

بحث:

v     آنطور که مزینی(1396)و بسیاری از افرادی که از مصاحبه در تحقیق کیفی استفاده نموده اند و  به تفکیک مراحل کدگذاری پرداخته اند، شما نیز ابتدا در رابطه با «کدگذاری باز » باید مضمون اصلی عبارات مصاحبه  را جمع و مفاهیم اولیه را بنویسید.

vسپسپس نوبت به کشف مشابهت ها و تمایزات بین همان مفاهیم می رسد. (یعنی اینکه کدامیک از این مفاهیم با همدیگر قرابت معنایی بیشتری دارند). لذا هر چند مفهومی را که با همدیگر نزدیکتر بودند، باید در یک دسته قرارگیرد و سعی شود برای آن مجموعه مفاهیم گزارشی شبیه داستانک نوشته گردد.(در اصطلاح، آن مجموعه به اختصار تفسیر گردید) تا اینکه در حین تفسیر این مجموعه نزدیک به هم، به مرور  یک مضمون کلی تر در ذهن پژوهشگر  شکل گیرد (که به آن مفهوم کلی و در برگیرنده مفاهیم جزیی تر در این پژوهش « مقوله» و  به مجموعه عملیاتی که ما را از مفاهیم به این مقولات می رساند نیز «کدگذاری محوری»گفتیم.

شکل(2) – فرایند کشف مقولات

vوقتی مقولات شناسایی شد، نوبت به این مرحله رسید که «بین مقولات چه ارتباطی» وجود دارد.

مثلا آیا بعضی از این مقولات با برخی دیگر رابطه جزء و کل دارند یا برخی از آنها در طول  برخی دیگر قرار دارندو آیا می شود گفت برخی از آنها حکم بستر و زمینه ای را دارند که شرایط را برای شکل گیری برخی دیگر فراهم کرده اند؟ آیا برخی از این مقولات در حکم پیامدها و آثار برخی دیگر یا عوامل پدیده آورنده آنها  نیستند؟ هرجا که به رابطه ای  مشخص بین مقولات رسیدیم،سعی کردیم یک داستانک جدید برای ربط این مقولات بنویسیم وبه عبارتی آن را تفسیر کنیم. این فرآیند را به تاسی از پژوهشگران قبلی«کدگذاری گزینشی» نام نهادیم.

شکل( 3 ) _ سلسله مراتب کدگذاری در ارتباط با استخراج داده ها

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.