پژوهشگران و مدیران بزرگ آینده

!مهم یادگیری کامل است؛ چه بسا افرادی که نمره کامل دارند ولی یادگیری کامل ندارند

پژوهشگران و مدیران بزرگ آینده

!مهم یادگیری کامل است؛ چه بسا افرادی که نمره کامل دارند ولی یادگیری کامل ندارند

پیوندها

هو العلیم

پژوهشگران بزرگ آینده

سلام

همه شما در دیباچه مقاله یا بخش دوم پایان نامه، باید گزارشی از تحقیقات محققان قبل از خود در خصوص موضوعات مشابه تحقیقتان ارائه دهید. لذا در این بخش ها باید از روش تحقیق کتابخانه ای استفاده کنید. اما هدف ما بیشتر مربوط به دانش آموزانی است که نمی خواهند از روش های تحقیقی مثل تحلیل تم و ... استفاده کنند و فقط می خواهند کلیه تحقیقات خود را از اول تا آخر برپایه روش تحقیق کتابخانه ای استوار نمایند. پس به این دانش آموزان توصیه می کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایند. یادتان باشد وقتی روش تحقیق خود را از تحلیل تم به کتابخانه ای تغییر می دهید، ابزار گردآوری اطلاعات شما نیز از مصاحبه به فیش برداری تغییر می کند. 


روش تحقیق کتابخانه ای(یا اسنادی)

  • روش کتابخانه‌ای در تمام تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بعضی از آنها موضوع تحقیق از نظر روش‌، از آغاز تا انتها متکی بر یافته‌های تحقیق کتابخانه‌ای است. 
  • حتی در تحقیقاتی که ظاهرا ماهیت کتابخانه‌ای ندارند نیز محققان ناگزیر از کاربرد روش کتابخانه‌ای در تحقیق خود هستند. در این گروه تحقیقات، محقق باید ادبیات و سوابق مسأله و موضوع تحقیق را مطالعه کند. در نتیجه‌، باید از روش کتابخانه‌ای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب شامل فیش‌، جدول‌ و فرم ثبت و نگهداری و درپایان به طبقه بندی و بهره برداری از آنها اقدام کند‌.


روش تحقیق

  • در هر تحقیقی محقق باید روش اجرای کار خود را به صورت دقیق شرح دهد. محقق باید توضیح دهد از چه ابزاری استفاده نموده و چگونه اطلاعات خود را جمع‌آوری کرده است. لذا باید در بخش روش تحقیق بنویسد که در این تحقیق از روش کتابخانه‌ای یا اسنادی استفاده شده است. 
  • در این روش محقق از مهم‌ترین ابزار خود یعنی فیش برداری استفاده می‌کند. محقق با مراجعه به همه منابع شناسایی شده از قبل، مطالب مهم و مورد نیاز خود در فیش‌های تحقیق البته با ذکر دقیق مشخصات منبع مورد استفاده، می‌نویسد. اطلاعات جمع‌آوری شده که در فیش‌ها ثبت شده‌اند با یک نظم منطقی دسته‌بندی شده و در بخش مروری بر ادبیات تحقیق  با یک دسته‌بندی مناسب و منطقی ثبت می‌شوند.

حوزه های جمع آوری اطلاعات 

  • شامل همه اسناد چاپی (مقالات علمی، کتاب، دایره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها، مجلات‌، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها، لغت‌نامه‌ها، سالنامه‌ها، مصاحبه‌های چاپ شده، پژوهش‌نامه‌ها، کتاب‌های همایش‌های علمی، متون چاپی نمایه شده در بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت و اینترانت و هر منبعی که به صورت چاپی قابل شناسایی باشد) می گردد.

پی نوشت:

 کتابخانه‌ها از نظر دسترسی محقق به منابع به سه گروه تقسیم می شوند:

  • نخست، «کتابخانه‌های باز» که درآنها محقق می‌تواند آزادانه میان قفسه‌ها رفت و آمد کند، کتاب‌ها را مورد وارسی قرار دهد و کتاب مورد نظر خود را انتخاب کند. 
  • دوم‌، «کتابخانه‌های بسته» که درآن‌ها محقق امکان دسترسی مستقیم به منابع را ندارد و باید تمام تقاضا‌های خود را به کتابدار تحویل دهد. 
  • سوم‌، «کتابخانه‌های نیمه باز» که درآن‌ها بخشی از منابع به طور مستقیم در دسترس ‌محقق قرار دارد ‌و قسمتی دیگر در اختیار کتابداران است.

منبع:  ایران پژوهان

۹۶/۰۸/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.