پژوهشگران و مدیران بزرگ آینده

!مهم یادگیری کامل است؛ چه بسا افرادی که نمره کامل دارند ولی یادگیری کامل ندارند

پژوهشگران و مدیران بزرگ آینده

!مهم یادگیری کامل است؛ چه بسا افرادی که نمره کامل دارند ولی یادگیری کامل ندارند

پیوندها

ب)انتخاب ژورنال (مجله)

پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۰۵:۵۷ ق.ظ

ب)انتخاب ژورنال

-یکی از مهمترین مسائلی که محقق باآن مواجه است،دقت در انتخاب یک ژورنال علمی خوب است.برای اینکار باید سوالات زیر را مدّ نظر داشت:

مجله ی ما زیر نظر کدامین انتشارات معتبر علمی است؟(تامسون روئیترز،الزویر،،ساینس دایرکت،اشپرینگر=اسپرینگر،Wileyو...)،این مجله در سال چند بار چاپ می شود؟،هر بار چند مقاله چاپ می شود؟

-اولین و مهمترین کاری که پس از پیدا کردن نام یک مجله می کنیم،مراجعه به صفحه ی Guide for authors می باشد که همه چیز از پولی یا رایگان بودن مجله،اسکوپ،ایمیل سردبیر،فرمت چاپ و حتی اصلاح و ارجاع(Revise) را هم توضیح داده است.

-منظور از Title page که سایت ممکن است از نویسنده بخواهد همان صفحه ی اولیه شامل عنوان،اسم نویسندگان و... هست که به هیچ عنوان شامل قسمت "چکیده"نمی شود.

-ضریب IF مجله ای 0.8 است یعنی از بین هر 10 مقاله ی چاپ شده،8 مورد آن مورد استناد قرار گرفته است.مثلا برای تعیین IF  سال 2012،تعداد کل مقالات سال های 2011  و 2010  را که مورد استناد قرارگرفته است را تقسیم بر کل مقالات چاپ شده در این 2 سال می نماییم و ضریب به دست می آید.

ضریب H-Index  چیست؟

گرچه IF قدرت علمی یک "مجله"را بیان می نماید لیکن نیاز به شاخص دیگری هست که بتوان شخص نویسنده مقاله را نیز ارزیابی و با سایر هم رشته هایش مقایسه نمود.پیشبینی می شود طی سال های آتی،این شاخص برتری بیشتری از سایر شاخص ها داشته باشد.این شاخص،پیوستگی رشد علمی فرد را هم طی یک دوره ی زمانی نشان می دهد.

-اینکه می گویند مقاله باید به اصطلاح ISI باشد،لزوم آشنایی بیشتر با این اصطلاح را برای ما ضروری می نماید.ISI  در واقع "برند"ی است که این موسسه فقط به تعداد محدودی از مجلات معتبر علمی دنیا داده است.می گویند ISI از حدود 100 هزار مجله ی علمی ، 18 هزار مورد آن را انتخاب کرد و گفت این ها مجلات  ISI  هستند و سپس از این مقدار نیز حدود 8000 مجله ی برتر را انتخاب کرد و شاخص IF  یعنی "ضریب تاثیر"(براساس تعداد ارجاعات و استنادات به آن مقاله)را برای آنها در نظر گرفت.از آنجایی که تامسون روئیترز (که قبلا نهادی خبری بوده و اکنون صرفا کار انتشاراتی می کند) ISI  را خریده است،برای اینکه بدانیم مجله ای برند ISI  را دارد و یا اینکه اسم ژورنالی را بیابیم،کافیست به سایت تامسون روئیترز مراجعه نماییم.

-شرایط ISI  شدن یک مجله:

چاپ در زمانبندی معین

هیئت تحریریه معتبر

داوری تخصصی(هرمقاله باید توسط 3 داور بررسی گردد:Peer review)

رعایت "اسکوپ" اختصاصی آن مجله(یعنی در هر موضوعی مقاله چاپ نکند)

-پایگاه استنادی جهان اسلام یا ISC که مقر آن در شیراز است،نیز برای کمک به تقویت مجلات جهان اسلام توسط جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است که در مجلات خود مقالاتی از زبان های فارسی،عربی و انگلیسی را پوشش می دهد. 

-در بخش "راهنمای محققان"هر مجله،تمام آنچه برای تنظیم یک مقاله لازم است،به صورت مبسوط بیان شده و عدم رعایت هر مطلب،ممکن است به ریجکت مقاله منجر شود.

-ساینس دایرکت،هرفایل مقاله را حدودا 30 دلار می فروشد.ولی مزیت این سایت در ارائه ی دقیق کلیدواژه هاست.نیز مطالعه "خلاصه مقالات" آن قطعا ایده های فراوانی به محقق می دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.